رد قوي من نجيب ساويرس على شائعة نقل استثماراته خارج مصر (فيديو)

بوابة فيتو 0 تعليق ارسل طباعة حذف

نعرض لكم زوارنا أهم وأحدث الأخبار فى المقال الاتي:
رد قوي من نجيب ساويرس على شائعة نقل استثماراته خارج مصر (فيديو), اليوم الاثنين 25 ديسمبر 2023 08:40 مساءً

نجيب ساويرس، نفى رجل الأعمال المهندس نجيب ساويرس، كل ما يشاع عن نقل استثماراته خارج مصر، قائلا: "كلام ملهوش أي أساس من الصحة، مقدرش في عمري ده أني أروح أعيش في حتة تانية".

 

فرص استثمارية لنجيب ساويرس

وأضاف خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "حضرة المواطن" الذي يقدمه الكاتب الصحفي سيد علي بقناة "الحدث اليوم": "عندي كل الفرص اللي في الدنيا أني أروح أعيش في حتة تانية، ولكن أنا لا أشعر بوجودي وسعادتي وراحتي غير في بلدي، ولكن كون أن شركاتنا شركات عالمية وبتشتغل في كل أنحاء العالم دي حاجة تشرف مصر مش تضر مصر".

Advertisements

 

حساسية الوضع الاقتصادي

وتابع نجيب ساويرس: "لما كنت بشتغل في الجزائر وكوريا والعراق ودول أخرى محدش كان بيتكلم، ولكن دلوقتي علشان فيه حساسية وعندنا مشاكل فعلية ومش شايفين الحلول فين في الوضع الاقتصادي، ولسه محدش طلع قالنا هنعمل إيه في الوضع اللي احنا فيه وهنسدد الديون إزاي وهنعمل إيه في أزمة الدولار، وإيه التغيير اللي هيحصل دلوقتي".
 

هدف نجيب ساويرس من الاستثمار خارج مصر

وأوضح: "احنا بنشتغل برة علشان نوفر فرص عمل لأولادنا خارج مصر وأولادنا ياخدوا مرتباتهم بالدولار ويحولوا دولاراتهم لمصر، واحنا أرباحنا بنحولها دايما هنا، هو لو شركة مصرية بقت عالمية يبقى غلط، فنادقنا ومصانعنا والجونة ومشاريعي كلها هنا وكل يوم بفتح مشروع، مفيش صحة لنقل استثماراتنا خارج مصر".
 

 

أكبر مستثمر وطني داخل مصر

وأكمل: "ما زلنا أكبر مستثمر مصري في مصر على أساس حجم المشروعات والعمالة والضرائب اللي بندفعها، واللي عايز يرجع لوزارة المالية والتأمينات الاجتماعية، حجم العمالة تعدى 200 ألف وكل يوم بنفتح مشروع وبنوظف ناس، وكل المشكلات اللي في بلدنا وبتعطل برضو بنبلعها وبنكمل ومبنقفش، لأننا صعايدة وصعب أي حد يوقفنا".


ونقدم لكم من خلال موقع (فيتو)، تغطية ورصدًا مستمرًّا على مدار الـ 24 ساعة لـ أسعار الذهب، أسعار اللحوم ، أسعار الدولار ، أسعار اليورو ، أسعار العملات ، أخبار الرياضة ، أخبار مصر، أخبار اقتصاد ، أخبار المحافظات ، أخبار السياسة، أخبار الحوادث ، ويقوم فريقنا بمتابعة حصرية لجميع الدوريات العالمية مثل الدوري الإنجليزي ، الدوري الإيطالي ، الدوري المصري، دوري أبطال أوروبا ، دوري أبطال أفريقيا ، دوري أبطال آسيا ، والأحداث الهامة و السياسة الخارجية والداخلية بالإضافة للنقل الحصري لـ أخبار الفن والعديد من الأنشطة الثقافية والأدبية.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق